s lidmi, nemůžeme se nikdy vyhnout etickému rozměru práce. Interaktiv–
ní výcvikové situace obdarovávají i ochuzují všechny zúčastněné. Mohou
nečekaně otevřít leckterou „třináctou komnatu“, která doposud odpočíva–
la v zapomnění. Měli bychom tedy už při vstupu do tohoto druhu práce
velmi poctivě zvažovat i svou vlastní motivaci k této volbě, měli bychom
intenzivně uvažovat o tom, proč vlastně chceme takto pracovat, co nás
láká a přitahuje (viz výše uvedená pokušení"). Měli bychom se sami
sebe tázat, jestli právě v této motivaci se neskrývá riziko našeho možné–
ho selhání.
Když pracujeme se sebou nebo s druhými lidmi (ať už se práce týká jem–
nější roviny rozvoje a změn komunikační „fasády“ nebo zasahujeme hlub–
ší vrstvy osobnosti), vždycky může dojít ke zranění, narušení rovnováhy,
odhalení citlivých míst v psychice. Toho se pravděpodobně nelze úplně vy–
varovat. Co ale můžeme ovlivnit, je, aby k takovým situacím nedocházelo
záměrně, zbytečně často, z únavy či lhostejné neznalosti.
V neposlední řadě pak musíme být připraveni v takové situaci pomoci
druhému a nenechat ho zbytečně dlouho samotného. Tady může sehrát ne–
zastupitelnou roli spolutrenér, kolega, který vedoucímu výcvikových aktivit
dovolí lépe rozdělit pozornost mezi dění ve skupině a jednotlivce a leckdy
i kvalitně reflektovat rizika skrytá ve vlastním já.
Literatura
Komárková, R., Slaměník, I., Výrost, J. (Eds.): Aplikovaná sociální psychologie III.
Sociálněpsychologický výcvik. Praha, Grada Publishing, 2001.
3.4 Hodnocení výcviku
Každý výcvik sociálněpsychologických dovedností by měl být podroben
hodnocení, které může přinést nové poznatky jak pro účastníka, tak pro tre–
néra. To se týká rovněž výcviku interkulturních kompetencí, i když v tom–
to případě je to poněkud složitější. Existuje několik studií, které se zabýva–
jí efektivitou interkulturních výcviků a měří zlepšení či zhoršení různých
sledovaných kategorií u účastníků (např. postojů, znalostí, chování atp.).
Většina studií, jež se zabývají efektivitou výcviku, souvisí s expatriací (vy–
síláním pracovníků do zahraničí). Zjišťuje se, jak zaměstnanci, kteří inter–
155
<< první stránka < předchozí stránka přejít další stránka > poslední stránka >>